Veel gestelde vragen

Wat is het verschil tussen een uitvaartvereniging en een uitvaartondernemer?

Het woord 'vereniging' geeft al aan dat het om een lidmaatschap gaat. Een vereniging verzorgt uitvaarten zonder winstoogmerk, met als achterliggende gedachte: "Voor het dorp, door het dorp". Overigens vindt u niet alleen in dorpen uitvaartverenigingen. Ook in grote steden zijn uitvaartverenigingen actief. Een uitvaartondernemer verzorgt uitvaarten met het doel winst te maken. Deze insteek is wezenlijk anders.

Ik ben ouder dan 34 maar nog geen 65. Kan ik toch lid worden?

Ja dat is mogelijk. U hebt de mogelijkheid uit onderstaande opties:

• U betaald een inkoopsom
  • U wordt percentage lid

Neem voor deze mogelijkheden contact op met Dhr. T. Kaastra,  contactpersoon van onze vereniging.

Wie stelt de contributie vast?

De contributie wordt, ingevolge de verenigingsstatuten, ieder jaar door de ledenvergadering vastgesteld.

Als ik bijkomende kosten van mijn uitvaart zelf kan betalen, waarom heb ik dan toch een uitvaartverzekering nodig?

Sluit u een uitvaartverzekering af dan weet u zeker dat uw nabestaanden niet voor onvoorziene gebeurtenissen komen te staan. Ze hoeven zich niet te bekommeren om de kosten.

Is een crematie duurder dan een begrafenis?

De uitvaartkosten van een begrafenis of een crematie liggen niet ver uit elkaar. Het hangt erg af van de wensen van u en/of de overledene. De kosten van de dienstverlening, de kist, de rouwkaarten, advertenties, het vervoer e.d. zullen nagenoeg gelijk zijn. Het verschil kan zitten in de grafkosten. Deze kunnen per gemeente erg verschillen.

Kan ik mijn uitvaart van te voren helemaal zelf regelen?

Ja, tot in detail! Op de persoonlijke wensenlijst die u op deze site vindt kunt u alles vastleggen. Of u bijvoorbeeld begraven of gecremeerd wilt worden. Wat voor kist u wilt en wat voor muziek u wenst. U bewaart deze gegevens bij u belangrijke papieren. In geval van overlijden is iedereen, zowel de nabestaanden als de uitvaartverzorger, op de hoogte van uw persoonlijke wensen. Het is wellicht verstandig om uw wensen van te voren door te spreken met uw familie of dierbaren.

Kan de overledene thuis worden opgebaard?

In de meeste gevallen is dit mogelijk. U kunt dit met de uitvaartverzorger bespreken.

Kan er ook iets in de kist meegenomen worden?

In principe kan dit wel. Zolang hetgeen er in de kist gaat verteerbaar is. Voorbeeld: tekeningen mogen mee. Mobiele telefoons en andere elektronica mogen niet mee in de kist.

Basisgedachte is dat de grond van een begraafplaats gewijde grond is en dat dat zo moet blijven. Zo wordt voorkomen dat een begraafplaats een afvalberg wordt. Uw uitvaartverzorger is op de hoogte van wat wel en niet mag.

Moet ik me als lid ook actief inzetten voor de vereniging?

U bent tot niets verplicht, maar extra ondersteuning is uiteraard altijd welkom. De bijdrage kan zeer divers zijn, bijv. bestuurlijke taken.

Heeft u nog een vraag, neem dan contact op.